logo without text

Tips tegen phishing

Het komt helaas weleens voor dat internetcriminelen de naam en het logo van de OV-chipkaart (of van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart) misbruiken. Zij sturen dan e-mails of posten berichten op social mediakanalen, waarmee ze persoonlijke gegevens van onze klanten proberen te verzamelen. Het kan vervelende gevolgen hebben als je hier slachtoffer van wordt. Deze informatie helpt je om phishing en spam te herkennen.

Zo controleer je of de e-mail echt is

  • Onze e-mails komen van adressen die eindigen op @ov-chipkaart.nl (bijvoorbeeld info@ov-chipkaart.nl) of @uitcheckgemist.nl.
  • De links in onze e-mails gaan naar www.ov-chipkaart.nl of www.uitcheckgemist.nl.
  • Wij vragen in e-mails nooit om persoonlijke gegevens (behalve wanneer je contact hebt met de klantenservice).
  • Onze e-mails zijn servicegericht: wij sturen je geen aanbiedingen of winacties.

Goed om te weten: Wij posten vanuit OV-chipkaart ook geen aanbiedingen of winacties op social media.

Zo herken je een phishing e-mail

  • Slordig taalgebruik en spelfouten in het bericht.
  • Je wordt gevraagd iets met spoed te doen.
  • Je wordt gevraagd jouw gegevens te actualiseren.
  • Je wordt gevraagd via een link naar een website te gaan om jouw persoonlijke gegevens in te voeren.
  • Er wordt gedreigd jouw account te blokkeren als je niet direct reageert.
  • Jouw mailprovider of spamfilter geeft een indicatie van 'spam'.
  • Het afzendadres komt niet overeen met de website van het versturende bedrijf.
  • Voorbeelden van e-mailadressen die worden gebruikt zijn: info@nl-ovchipkaart.nl, ovchipkaart@meldingen.nl en ovchipkaart@service.nl. Dit zijn geen e-mailadressen van ons.

Heb je een e-mail ontvangen van Administratie OV-chipkaart (noreplyadministratie@ov-chipkaart.nl)?

Dan zijn er één of meerdere automatische incasso's mislukt. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met Administratie OV-chipkaart op 0900-681 24 47 (gebruikelijke belkosten). Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Heb je een e-mail ontvangen van incassobureau Intrum (email@intrum.com)?

Dan zijn er één of meerdere automatische incasso's mislukt én is je schuld overgedragen aan incassobureau Intrum. Wil je meer informatie neem dan contact op met Intrum op 088-020 17 00 (gebruikelijke belkosten). Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Heb je een e-mail ontvangen over een nieuw wachtwoord?

Heb je een e-mail ontvangen met als onderwerp: Nieuw wachtwoord www.ov-chipkaart.nl, terwijl je dit verzoek niet hebt gedaan? Geen zorgen, je kunt deze e-mail negeren.

Iemand met een vergelijkbare gebruikersnaam (denk aan bijvoorbeeld a.devries, a_de_vries, adevries) heeft, per ongeluk, om hun wachtwoord te kunnen herstellen jouw gebruikersnaam opgegeven waardoor jij een e-mail hebt ontvangen. Er worden geen wijzigingen aan je account aangebracht.

Wat te doen bij een phishing e-mail?

  • Klik niet op de links in het bericht en open geen bijlages.
  • Meld de valse-email bij ons via valse-email@ov-chipkaart.nl.
  • Heb je op een link gelikt in de valse email? Voer een virusscan uit.
  • Heb je een wachtwoord ingevuld op een nepwebsite? Verander dit wachtwoord.

Bezoek www.fraudehelpdesk.nl of www.consumentenbond.nl/veilig-internetten voor meer informatie over ‘veilig online’ en wat te doen bij phishing emails.