Reizen met een visuele beperking

Voor reizigers met een visuele beperking is het vaak moeilijk om te weten of het betalen met de OV-chipkaart goed gaat. Mensen met een visuele beperking kunnen daarom kiezen uit verschillende kaarten en reisproducten om te reizen in het OV. Welk reisproduct voor jou handig is, hangt af van de vervoerder waarmee je het meest reist.

Je kunt kiezen uit de volgende reisproducten:

    Voor al deze reisproducten heb je een OV-begeleiderskaart nodig. Voor OV-chip Plus en de NS-Businesscard moet er een ‘B’ op staan.

    OV-chip Plus

    Met OV-chip Plus hoef je niet in- en uit te checken. Je geeft vooraf telefonisch je reisplannen door. OV-chip Plus is alleen voor reizen met de trein.

    OV-chip Plus is handig als je:

    • moeite hebt met in- en uitchecken tijdens je treinreis
    • met de trein reist
    • een persoonlijke OV-chipkaart hebt
    • reiskosten achteraf wilt betalen

    Via de telefoon boek je jouw treinreis bij NS Klantenservice. Dat doe je voor je gaat reizen. Je hoeft dan niet in- en uit te checken met de OV-chipkaart. Met OV-chip Plus kun je in heel Nederland reizen bij alle treinvervoerders. OV-chip Plus is geldig in combinatie met alle NS-abonnementen. Voor een reis in bus, tram of metro kun je vooraf geen reis boeken. Hier is in- en uitchecken nodig.

    OV-chip Plus aanvragen

    Je vraagt OV-chip Plus in drie eenvoudige stappen aan:

    1. Vraag aan via de website van NS (nieuw venster); 
    2. Zet het abonnement eenmalig op je kaart bij een NS-servicebalie, NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt. Vind een ophaalpunt bij jou in de buurt.
    3. Boek telefonisch je reis bij NS Klantenservice; dit kan tot een paar minuten voor vertrek.

    Je bent nu klaar om te reizen. Je reiskosten worden elke maand achteraf automatisch van jouw rekening afgeschreven.

    Lees meer over OV-chip Plus (nieuw venster)

    NS-Business Card

    De NS-Business Card is voor het hele OV. Je kunt 'm ook gebruiken als je alleen met bus, tram of metro reist. Je kunt een NS-Business Card combineren met OV-chip Plus voor de trein.

    De NS-Business Card is handig als je:

    • vooral problemen hebt met in- en uitchecken bij de tram, bus of metro
    • een gemist check-uit automatisch wilt laten herstellen
    • reiskosten achteraf wilt betalen

    Met de NS-Business Card check je in- en uit in het hele OV. Je hoeft vooraf geen geld op je OV-chipkaart te zetten. Je ontvangt aan het einde van de maand een factuur voor je gemaakte reizen. Met de NS-Business Card reis je dus op rekening in het hele OV.

    De NS-Business Card ontvang je gratis. Je kunt de NS-Business Card aanvullen met verschillende zakelijke NS-abonnementen. Met de NS-Business Card krijg je geen leeftijdskorting. Je kunt de NS-Business Card niet gebruiken in combinatie met abonnementen voor bus, tram of metro. 
    Je kunt de NS-Business Card wel gebruiken voor bus, tram en metro naast OV-chip Plus voor de trein. Je hebt in dat geval twee kaarten naast elkaar. 

    Altijd in- en uitchecken met NS-Business Card

    Met de NS-Business Card is het verplicht om in- en uit te checken. Als dit niet lukt of er gaat iets mis, wordt dit voor je hersteld door het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Je ontvangt daarmee het te veel betaalde saldo weer terug.

    Met de NS-Business Card betaal je je reiskosten en je eventuele abonnementskosten door middel van automatische incasso. De service en automatische incasso wordt gedaan door het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. De incasso vindt maandelijks plaats, ongeveer 1,5 maand na het einde van de maand waarin de reizen zijn gemaakt.

    OV-chip Plus met NS-Business Card

    Je kunt OV-chip Plus en de NS-Business Card niet combineren op één kaart, maar je kunt ze wel naast elkaar gebruiken. Je reist dan met twee kaarten: een persoonlijke OV-chipkaart voor het OV-chip Plus-product en een NS-Business Card voor reizen in bus, tram en metro.

    NS-Business Card aanvragen

    Je vraagt de NS-Business Card aan bij het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Bereikbaar via 0800-484 84 00 (gratis) of via serviceloket@ov-chipkaart.nl. Het Serviceloket is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur.

    Overstappen op de NS-Business Card 

    Wil je een NS-Business Card en heb je op dit moment een ander NS-abonnement? Na het eerste jaar kun je je huidige NS-abonnement maandelijks opzeggen. Dit kan per de dag dat je abonnement is ingegaan. Is jouw abonnement bijvoorbeeld gestart op 24 april, dan kun je je abonnement beëindigen per 24 mei, 24 juni etc. De opzegging gaat niet automatisch.

    Meer informatie

    Wil je meer informatie over de NS-Business Card voor Blinden & Slechtzienden? Neem dan contact op met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden via serviceloket@ov-chipkaart.nl of 0800-484 84 00 (gratis). Het Serviceloket is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur.

    Lees meer over de NS-Business Card (nieuw venster)

    Lees meer over de aanvullende abonnementen in combinatie met de NS-Business Card (nieuw venster) 

    Lees meer over wanneer je beter een ander abonnement kunt gebruiken (nieuw venster) 

    Sentire

    Dit product is alleen voor reizen per bus, tram en metro. Het instaptarief is lager dan normaal.

    Sentire is handig als je:

    • vooral met tram, bus of metro reist
    • een persoonlijke OV-chipkaart hebt
    • op saldo wilt reizen
    • recht hebt op leeftijdskorting

    Je reist op saldo en betaalt de normale reiskosten in de bus, tram, metro en OV over het water. Het instaptarief is wel lager dan normaal. Je betaalt € 1,20 in plaats van € 4. Dit instaptarief is gebaseerd op de gemiddelde ritprijs in stads- en streekvervoer in Nederland. Ook heb je recht op de standaard leeftijdskorting die geldt in stad- en streekvervoer.

    Sentire aanvragen

    Het Sentire-abonnement is gratis en kan alleen op een persoonlijke OV-chipkaart geladen worden. Sentire is verkrijgbaar bij de loketten van alle vervoerders, behalve NS. 
    Je kunt Sentire ook schriftelijk aanvragen via Connexxion met het aanvraag- en machtigingsformulier (pdf). Of je kunt bellen naar Connexxion: 0900-266 63 99 (lokaal tarief). Binnen twee weken kun je het Sentire-abonnement op je kaart zetten bij een ophaalpunt bij jou in de buurt.

    Lees meer over het Sentire-reisproduct op de website van Connexxion (nieuw venster) of op de website van je vervoerder.

    Zie ook

    Serviceloket voor blinden & slechtzienden