Teruggave saldo

Wil je niet meer op saldo reizen? In dat geval kun je je saldo terugvragen of laten uitbetalen.

Terugvragen bij balie

Als het saldo van je persoonlijke OV-chipkaart tussen € 0 en € 30 is, kun je dit terugvragen bij een balie van een vervoerder bij jou in de buurt. Je betaalt hiervoor € 1 administratiekosten. Maak je gebruik van automatisch opladen? Dan moet je dit stopzetten voordat je saldo bij een balie terugvraagt. Lees meer over hoe je automatisch opladen stop zet.

Wil je saldo terug van een anonieme OV-chipkaart? Vul dan je naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat je van de baliemedewerker ontvangt. Lever het formulier in bij de baliemedewerker. Deze controleert je legitimatiebewijs (Nederlands paspoort, rijbewijs of  ID-kaart) en vult daarna het kaartnummer van je OV-chipkaart in op het formulier. Vervolgens krijg je het saldo tot € 30 uitgekeerd. Je betaalt € 1 administratiekosten.

Saldo hoger dan € 30

Saldo hoger dan € 30 wordt alleen uitgekeerd als je je OV-chipkaart beëindigt met een formulier. Overgebleven saldo wordt overgemaakt op je bankrekening. Je betaalt geen administratiekosten.

Persoonlijke OV-chipkaart: Beëindiging en teruggave saldo van een persoonlijke OV-chipkaart (nieuw venster).
Anonieme OV-chipkaart: Teruggave saldo verlopen anonieme OV-chipkaart (pdf).  

Je ontvangt saldo alleen terug op een Nederlands rekeningnummer.

Zie ook

Saldo terug bij verlopen kaart