Kaart is defect

Reizen met de OV-chipkaart is eenvoudig. Toch kan het zijn dat uw kaart het niet meer doet, of niet meer lijkt te doen. Als dit zo is, kunt u controleren of de kaart echt kapot is of dat er iets anders aan de hand is. Is uw kaart echt kapot? Vraag dan een vervangende kaart aan. 

Controleer zelf of uw kaart kapot is

Als uw kaart het niet meer doet, controleer dan eerst of de kaart echt kapot is. Dat doet u zo:

  • Negatief saldo? Dan kunt u niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul uw saldo dan aan tot minimaal € 0. Daarna kunt u weer reizen.
  • Vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert uw kaart. Laat de blokkade verwijderen bij een balie van een vervoerder waar u voor het laatst heeft ingecheckt.
  • Automatisch opladen op uw kaart? Dan kan het zijn dat uw saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat de mislukte incasso's niet betaald zijn. Of omdat uw schuld hoger is dan € 60. U leest hier hoe u alsnog kunt betalen en de blokkade kan verwijderen

Controle bij een balie

Als bovenstaande niet voor uw kaart geldt, ga dan naar de balie van een vervoerder bij u in de buurt om te controleren wat er aan de hand is. De baliemedewerker vertelt u dan wat u moet doen. 

Persoonlijke OV-chipkaart echt kapot?

Is uw persoonlijke OV-chipkaart echt kapot? Meld uw OV-chipkaart online defect en vraag een vervangende kaart aan.

Een vervangende kaart kost € 11 en is vijf jaar geldig. U ontvangt de vervangende kaart binnen gemiddeld drie werkdagen. Vraag uw vervoerder hoe u kunt reizen totdat u uw vervangende kaart ontvangt. Als u een abonnement op uw oude kaart heeft staan, wordt deze overgezet op uw vervangende OV-chipkaart.

Anonieme kaart echt kapot?

Een anonieme OV-chipkaart kan niet vervangen worden, maar alleen worden beëindigd. Download het formulier Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo (pdf) en stuur het op. Als de kaart binnen twee jaar kapot is gegaan en niet zichtbaar beschadigd is, dan krijgt u de aanschafprijs terug.

Saldo terug

Had u meer dan € 0 saldo op uw defecte kaart? Dan ontvangt u het bedrag binnen 15 dagen op uw bankrekening. U betaalt hiervoor geen administratiekosten.

Zie ook

Vragen en antwoorden over defecte kaart
Zoek een balie bij u in de buurt  
Download formulier Aanvraag vervangende persoonlijke OV-chipkaart (pdf)