Kaart is defect

Reizen met de OV-chipkaart is eenvoudig. Toch kan het zijn dat uw kaart het niet meer doet, of lijkt te doen. Als dit zo is, kunt u controleren of de kaart echt kapot is of dat er iets anders aan de hand is. Is uw kaart echt kapot, dan kunt u een nieuwe kaart aanvragen. 

Controleer zelf of uw kaart kapot is

Als uw kaart het niet meer doet, controleer dan eerst of de kaart echt kapot is. Dat doet u zo:

  • Negatief saldo? Dan kunt u niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul uw saldo dan aan tot minimaal € 0. Daarna kunt u weer reizen.
  • Vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert uw kaart. Laat de blokkade verwijderen bij een balie van een OV-bedrijf waar u voor het laatst heeft ingecheckt.
  • Automatisch opladen op uw kaart? Dan kan het zijn dat uw saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat de mislukte incasso's niet betaald zijn. Of omdat uw schuldhoger is dan € 60. U leest hier hoe u alsnog kunt betalen en de blokkade kan verwijderen

Controle bij een balie

Als bovenstaande niet voor uw kaart geldt, ga dan naar de balie van een vervoerder bij u in de buurt om te controleren wat er aan de hand is. De baliemedewerker vertelt u dan wat u moet doen. 

Persoonlijke OV-chipkaart echt kapot?

Is uw persoonlijke OV-chipkaart echt kapot? Meld uw OV-chipkaart online defect en vraag een nieuwe kaart aan.

Een nieuwe kaart kost € 11 en is vijf jaar geldig. U ontvangt de nieuwe kaart binnen gemiddeld drie werkdagen. Vraag uw vervoerder  hoe u kunt reizen totdat u uw nieuwe kaart ontvangt. Als u een abonnement op uw oude kaart heeft staan, wordt deze overgezet op uw nieuwe OV-chipkaart.

Anonieme kaart echt kapot?

Een anonieme OV-chipkaart kan niet vervangen worden, maar alleen worden beëindigd. Download het formulier 'Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo' (pdf) en stuur het op.

Saldo terug

Had u meer dan € 0 saldo op uw defecte kaart? Dan ontvangt u het bedrag binnen 30 dagen op uw bankrekening. U betaalt hiervoor geen administratiekosten.

Zie ook

Vragen en antwoorden over defecte kaart
Zoek een balie bij u in de buurt  
Download formulier 'Aanvraag vervangende persoonlijke OV-chipkaart' (pdf)