Kaart is defect

Reizen met de OV-chipkaart is eenvoudig. Toch kan het zijn dat je kaart het niet meer doet, of niet meer lijkt te doen. Als dit zo is, kun je controleren of de kaart echt kapot is of dat er iets anders aan de hand is. Is je kaart echt kapot? Vraag dan een vervangende kaart aan. 

Controleer zelf of je kaart kapot is

Als je kaart het niet meer doet, controleer dan eerst of de kaart echt kapot is. Dat doe je zo:

  • Negatief saldo? Dan kun je niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul je saldo dan aan tot minimaal € 0. Daarna kun je weer reizen.
  • Vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert je kaart. Laat de blokkade verwijderen bij een balie van een vervoerder waar je voor het laatst bij hebt ingecheckt.
  • Automatisch opladen op je kaart? Dan kan het zijn dat je saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat de mislukte incasso's niet betaald zijn. Of omdat je schuld hoger is dan € 60. Je leest hier hoe ujalsnog kunt betalen en de blokkade kunt verwijderen

Controle bij een balie

Als bovenstaande niet voor jouw kaart geldt, ga dan naar de balie van een vervoerder bij jou in de buurt om te controleren wat er aan de hand is. De baliemedewerker vertelt je dan wat je moet doen. 

Persoonlijke OV-chipkaart echt kapot?

Is je persoonlijke OV-chipkaart echt kapot? Meld je OV-chipkaart online defect en vraag een vervangende kaart aan.

Een vervangende kaart kost € 11 en is vijf jaar geldig. Je ontvangt de vervangende kaart binnen gemiddeld drie werkdagen. Vraag je vervoerder hoe je kunt reizen totdat je je vervangende kaart ontvangt. Als je een abonnement op je oude kaart hebt staan, wordt deze overgezet op je vervangende OV-chipkaart. Als de kaart binnen twee jaar kapot is gegaan en niet zichtbaar beschadigd is, dan krijg je de kosten van de vervangende kaart terug.

Anonieme kaart echt kapot?

Een anonieme OV-chipkaart kan niet vervangen worden, maar alleen worden beëindigd. Download het formulier Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo (pdf) en stuur het op. Als de kaart binnen twee jaar kapot is gegaan en niet zichtbaar beschadigd is, dan krijg je de aanschafprijs terug.

Saldo terug

Had je meer dan € 0 saldo op je defecte kaart? Dan ontvang je het bedrag binnen 15 dagen op je bankrekening. Je betaalt hiervoor geen administratiekosten.

Zie ook

Vragen en antwoorden over defecte kaart
Zoek een balie bij jou in de buurt  
Download formulier Aanvraag vervangende persoonlijke OV-chipkaart (pdf)