Mijn OV-chipkaart werkt niet meer. Wat nu?
Reizen met de OV-chipkaart is eenvoudig. Toch kan het zijn dat je kaart het niet meer doet, of niet meer lijkt te doen. Als dit zo is, kun je controleren of de kaart echt kapot is of dat er iets anders aan de hand is. Is je kaart echt kapot of zijn de gegevens onleesbaar? Vraag dan een vervangende kaart aan.
Controleer eerst of je kaart defect is:
- Negatief saldo? Dan kun je niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul je saldo dan aan. Daarna kun je weer reizen.
- Vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert je kaart. Laat de blokkade verwijderen bij een balie van de vervoerder waar je het laatst bij hebt ingecheckt.
- Automatisch opladen op je kaart? Dan kan het zijn dat je saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat er incasso's zijn mislukt. Je leest hier hoe je alsnog kunt betalen en de blokkade kunt verwijderen.
- Heb je een schuld van € 60 of meer? Je saldo wordt dan tijdelijk geblokkeerd. Weten hoe je dit kunt verhelpen? Klik hier.
- Om er zeker van te zijn dat je kaart defect is, kun je de kaart laten uitlezen bij een servicebalie.
Is je anonieme kaart defect?
- Een anonieme OV-chipkaart kan niet vervangen worden, maar alleen worden beëindigd. Download het formulier Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo (pdf) en stuur het op.
- Stond er saldo op je defecte kaart? Dan ontvang je het bedrag binnen 15 dagen op je bankrekening.
Is je persoonlijke kaart defect?
- Meld je OV-chipkaart online defect en vraag een vervangende kaart aan. Een vervangende kaart kost € 11 en is vijf jaar geldig. Je ontvangt de kaart binnen drie werkdagen.
- Vraag je vervoerder hoe je kunt reizen totdat je de vervangende kaart ontvangt. Als je een abonnement op je oude kaart hebt staan, wordt deze automatisch overgezet op je vervangende OV-chipkaart.
- Als de kaart binnen twee jaar defect raakt en de kaart niet fysiek beschadigd is, dan krijg je de kosten van de vervangende kaart terug. Wij moeten je OV-chipkaart wel beoordelen voor je de kosten terugkrijgt. Daarvoor krijg je de optie om de kaart naar ons toe te sturen.
- Stond er saldo op je defecte kaart? Dan ontvang je het bedrag binnen 15 dagen op je bankrekening.