Mijn OV-chipkaart doet het niet/is kapot. Wat nu?

Als je kaart het niet meer doet, controleer dan eerst of de kaart echt kapot is. Dat doe je zo:

  • Staat er een negatief saldo op je kaart? Je kunt dan niet meer inchecken en ook niet meer met een abonnement reizen. Vul je saldo aan, dan kun je weer reizen.
  • Ben je een paar keer vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert je kaart. Je laat deze tijdelijke blokkering verwijderen bij de balie van de vervoerder waar je voor het laatst hebt ingecheckt.
  • Heb je automatisch opladen op je kaart? Het kan zijn dat je saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat er incasso's zijn mislukt. Je leest hier hoe je alsnog kunt betalen en de blokkering kan verwijderen.

Persoonlijke OV-chipkaart echt kapot? Vraag nieuwe kaart aan

Is je OV-chipkaart echt kapot? Meld je kaart online defect. Je kunt gelijk een vervangende kaart aanvragen. Deze kost € 11. Je ontvangt binnen gemiddeld drie werkdagen je vervangende kaart. Let op: direct na het vervangen kun je je oude kaart niet meer gebruiken. Ook niet als je kaart het soms wel en soms niet doet. De kaart wordt namelijk geblokkeerd.

Had je een abonnement of automatisch opladen op je oude kaart? Deze zetten wij over op je vervangende kaart. Het saldo van je oude kaart maken we naar je over.

Als de kaart binnen twee jaar kapot is gegaan en de kaart niet beschadigd is, dan krijg je de kosten van de vervangende kaart terug.

Heb je geen account?

Heb je geen account? Je kunt vier dingen doen:

  • Download het formulier Aanvraag vervangende persoonlijke OV-chipkaart (pdf) en volg de instructies op het formulier.
  • Vraag bij de balie van een vervoerder een formulier. Hiermee kun je de defecte kaart opsturen en een nieuwe kaart aanvragen.
  • Bel Klantenservice OV-chipkaart op 0900–0980 (gebruikelijke belkosten).

Een nieuwe kaart kost € 11. Vraag je je nieuwe kaart telefonisch aan? Dan ontvang je deze in gemiddeld drie werkdagen. Gebruik je het formulier dan ontvang je de nieuwe kaart binnen twee weken na het opsturen van het formulier. Vraag je vervoerder hoe je kunt reizen totdat je de nieuwe kaart ontvangt.

Anonieme kaart kapot?

Een anonieme OV-chipkaart kan niet vervangen worden, maar alleen worden beëindigd. Download het formulier Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo (pdf) en stuur het op. Eventueel saldo storten wij op je rekening. Als de kaart binnen twee jaar kapot is gegaan en de kaart niet beschadigd is, dan krijg je de aanschafprijs terug.

Tip: bewaar je kaartnummer goed. Dit nummer heb je nodig als je een vraag hebt over je saldoteruggave.