Mijn kaart is onterecht automatisch opgeladen. Hoe kan dat?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het lijkt dat je kaart onterecht is opgeladen. Meestal is er echter een verklaring voor.

Oplaaddatum is niet de afschrijfdatum

Het bedrag waarmee je kaart wordt opgeladen schieten wij aan je voor. Dit bedrag wordt dus pas later (binnen 15 dagen) van je rekening afgeschreven. Op je bankafschrift kun je zien op welke datum het bedrag op je OV-chipkaart is geladen. Deze oplaaddatum kun je in je OV-reishistorie vergelijken met je reisgegevens.


Stationspassage

Zodra je tijdens het inchecken niet genoeg saldo hebt voor het instaptarief, wordt automatisch een bedrag op je kaart geladen. Ook als je helemaal niet gaat reizen, maar alleen het station bezoekt of door het station heen loopt. Als je binnen een uur weer uitcheckt, betaal je niets. Het saldo waarmee je kaart is opgeladen blijft gewoon op je kaart staan.

Tip: bij de NS-automaat kun je gratis het zogenoemde stationspassageproduct op je OV-chipkaart zetten. Lees meer op de website van NS.

Meerdere keren opgeladen

Het kan zijn dat je kaart meerdere keren achter elkaar automatisch is opgeladen. Bijvoorbeeld als je een oplaadbedrag van € 10 hebt en reist bij NS. Dit gebeurt dan om het instaptarief van € 20 te kunnen afboeken.

Vergeten in of uit te checken

Je kaart kan ook eerder opgeladen zijn dan je verwacht had, doordat je een check-in of check-uit hebt gemist. Je hebt dan te veel betaald voor je reis. Je kunt je saldo terugvragen op www.uitcheckgemist.nl.

Denk je toch dat er iets niet klopt?

Neem contact op met Klantenservice OV-chipkaart via 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). Dan kunnen wij voor je uitzoeken of er iets is misgegaan. Om te voorkomen dat je een betalingsachterstand oploopt en je schuld wordt overgedragen aan een incassobureau, raden wij je aan de incasso niet te storneren.