Mijn kaart is (bijna) verlopen. Wat nu?


Een OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Daarna kun je er niet meer mee reizen. Een persoonlijke kaart kun je online voor € 7,50 vernieuwen via je OV-chipaccount. Je ontvangt dan een nieuwe kaart waar je abonnementen en producten weer op staan. Geen nieuwe kaart nodig? Je kunt ook alleen je saldo terugvragen. Anonieme kaarten kunnen niet worden vernieuwd: je reist het saldo op of je vraagt het terug.

Persoonlijke OV-chipkaart

Vanaf zes weken voordat je kaart verloopt tot een jaar na de einddatum kun je de kaart vernieuwen via je account. Je krijgt meteen het saldo van je oude kaart terug. Als je geen nieuwe kaart nodig hebt, kun je ook alleen het saldo terugvragen.

Vernieuwen of saldo terugvragen

  • Log in via onderstaande button;
  • Selecteer je kaart;
  • Maak je keuze (vernieuwen of alleen saldo terug);
  • Vernieuw je je kaart? Zorg er dan voor dat je een digitale foto bij de hand hebt;
  • Je ontvangt je nieuwe kaart binnen uiterlijk zes; werkdagen;
  • Je saldo staat binnen 15 dagen na de einddatum op je rekening.

Heb je geen account? Maak er een aan of gebruik het formulier (pdf). Vernieuwen via het formulier kost € 10,50 ( € 7,50 + € 3 administratiekosten).

Anonieme OV-chipkaart

Een anonieme kaart kun je niet vernieuwen. Je kunt natuurlijk wel het saldo op de kaart terugvragen.




Saldo terugvragen

  • Is je saldo minder dan € 50? Vraag dan online je saldo terug.
  • Is je saldo meer dan € 50? Vul dan dit formulier in en stuur je kaart naar ons op.

Tip: bewaar de gegevens van je kaart (kaartnummer en einddatum) goed. Deze heb je nodig als je een vraag hebt over een kaart.

Kaart langer dan een jaar verlopen?

Dan hebben we geen gegevens over die kaart meer in onze systemen. Stuur je kaart op met het formulier Beëindiging en teruggave saldo OV-chipkaart (pdf). Wij proberen je kaart dan met speciale apparatuur uit te lezen. Als dat lukt en er staat nog saldo op je kaart, storten we dat binnen 15 dagen op je bankrekening.

Abonnement of reisproduct

Heb je nog een geldig abonnement of reisproduct op je oude kaart? Als je je kaart vernieuwt, zetten wij dit abonnement of reisproduct over op je nieuwe kaart. Vraag je alleen je saldo terug? Je abonnement wordt niet beëindigd. Dit moet je zelf doen bij je vervoerder.

Let op: producten die je op de dag dat je je kaart vernieuwt op je oude kaart zet, worden niet overgezet. Ook producten die je na het aanvragen van je vernieuwde kaart op de oude kaart zet, worden niet overgezet. Bij Kaartinformatie zie je welke producten en abonnementen wij op de vernieuwde kaart zetten.

Automatisch opladen

Heb je automatisch opladen op je oude kaart? Als je je kaart vernieuwt, zetten wij automatisch opladen over op je vernieuwde kaart. Als je voor de eerste keer incheckt, wordt je kaart direct automatisch opgeladen.