Hoe weet ik of de e-mail die ik heb ontvangen van jullie komt?

Het komt helaas weleens voor dat internetcriminelen de naam en het logo van de OV-chipkaart (of van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart) misbruiken. Zij sturen dan e-mails waarmee ze persoonlijke gegevens van onze klanten proberen te verzamelen. Het kan vervelende gevolgen hebben als je hier slachtoffer van wordt. Deze informatie helpt je om phishing en spam te herkennen.

Hoe controleer je of de e-mail echt is?


  • Onze e-mails komen van adressen die eindigen op @ov-chipkaart.nl (bijvoorbeeld info@ov-chipkaart.nl) of @uitcheckgemist.nl.
  • De links in onze e-mails gaan naar https://www.ov-chipkaart.nl.
  • Wij vragen in e-mails nooit om persoonlijke gegevens (behalve wanneer je contact hebt met de klantenservice).
  • Onze e-mails zijn servicegericht: wij sturen je geen aanbiedingen of winacties.

Tips:

  • Klik nooit op links en bijlagen van e-mails die je niet vertrouwt.
  • Heb je al op een link geklikt en gegevens achtergelaten? Dan kan het zijn dat je (herhaaldelijk) gebeld wordt. We raden je aan het telefoonnummer te blokkeren.
  • Als het te mooi om waar te zijn lijkt, dan is het dat vaak ook.

Meldpunt nepmails (phishing)

Wij stellen het op prijs als je de phishing e-mail (indien mogelijk als bijlage) doorstuurt naar valse-email@ov-chipkaart.nl.

Heb je een e-mail ontvangen van Administratie OV-chipkaart (noreplyadministratie@ov-chipkaart.nl)?

Dan zijn er één of meerdere automatische incasso's mislukt. Heb je hier vragen over neem dan contact op met Administratie OV-chipkaart op 0900-681 2447 (gebruikelijke belkosten). Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur. Meer informatie.

Heb je een e-mail ontvangen van incassobureau Intrum (email@intrum.com)?

Dan zijn er één of meerdere automatische incasso's mislukt én is je schuld overgedragen aan incassobureau Intrum. Wil je meer informatie neem dan contact op met Intrum op 088-020 1700 (gebruikelijke belkosten). Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur. Meer informatie.

E-mail over een nieuw wachtwoord?

Heb je een e-mail ontvangen met als onderwerp: Nieuw wachtwoord www.ov-chipkaart.nl, terwijl je dit verzoek niet hebt gedaan? Geen zorgen, je kunt deze e-mail negeren. Iemand met een vergelijkbare gebruikersnaam (denk aan bijvoorbeed a.devries, a_de_vries, adevries) heeft, per ongeluk, om zijn of haar wachtwoord te kunnen herstellen jouw gebruikersnaam opgegeven waardoor jij een e-mail hebt ontvangen. Er worden geen wijzigingen aan je account aangebracht.



Hieronder voorbeelden van phishingmails die uit naam van de OV-chipkaart zijn verstuurd.