Het weergegeven saldo klopt niet. Hoe kan dit?

Het kan voorkomen dat het weergegeven saldo op de website of in de app niet gelijk is aan het saldo op je OV-chipkaart. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Transacties nog niet doorgestuurd

Mogelijk heeft de vervoerder waarmee je gereisd hebt de transacties nog niet doorgestuurd. Het saldo in ons systeem komt dan niet overeen met het saldo op je kaart. Reis je met trein of metro? Dan zie je je actuele saldo binnen ongeveer 30 minuten. Reis je met de bus of tram? Dan kan het zijn dat het langer duurt voordat je het actuele saldo ziet. Bussen en trams moeten namelijk eerst op hun standplaats terugkomen, pas dan kunnen de reistransacties naar ons door worden gestuurd.

Saldo gekocht

Heb je saldo bij een automaat gekocht en check je vervolgens de Saldochecker of de app, dan komt het voor dat je nieuwe saldo daar niet meteen zichtbaar is. Heb je online saldo besteld, dan moet je nog even langs een automaat om het saldo op je kaart te zetten.

Kaart vervangen of vernieuwd

Check je het saldo van een kaart die je hebt vervangen of vernieuwd, dan kan het zijn dat je te zien krijgt dat er € 0 op je kaart staat. We hebben het saldo dan naar je overgemaakt. Controleer of het bedrag al op je bankrekening staat. Dit kan tot 15 dagen duren.

Wil je zeker weten wat het saldo op je kaart is? Check een automaat op het station of loop langs bij een balie van een vervoerder. Het poortje of paaltje waar je in- of uitcheckt geeft ook je actuele saldo weer.