Kaart kwijt? Wat moet ik doen?

Is je persoonlijke kaart gestolen of ben je je kaart kwijt? Meld dat zo snel mogelijk. Je kaart wordt dan binnen 24 uur geblokkeerd. Je doet dit eenvoudig via je OV-chipaccount. Je kunt de kaart meteen vervangen, of beëindigen en je saldo terugvragen. Een vervangende kaart kost € 11. Anonieme kaarten kunnen niet worden geblokkeerd.

Blokkeer je persoonlijke kaart online

Log in en blokkeer en vervang je kaart via je account.

Wat gebeurt er dan:

1. Wij blokkeren je kaart;

2. Je vraagt een vervangende kaart aan. Deze kost € 11. Je betaalt via iDEAL of je beëindigt de oude kaart en vraagt je saldo terug;

3. Wij zetten je abonnement en/of automatisch opladen op je vervangende kaart;

4. Wij storten het saldo van je oude kaart binnen 15 dagen op je bankrekening;

5. Binnen gemiddeld drie werkdagen ontvang je je vervangende kaart en kun je weer reizen.

Tip: vraag je vervoerder hoe je kunt reizen totdat je je vervangende kaart ontvangt. Als student vraag je via www.studentenreisproduct.nl (nieuw venster) het Tijdelijk studentenreisproduct aan. Je kunt dan binnen een uur weer reizen.

Geen account?

Bel dan met Klantenservice OV-chipkaart op 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). De medewerker blokkeert je kaart. Houd je rekeningnummer bij de hand voor je saldoteruggave en voor de betaling van je vervangende kaart.

Welke schade kun je oplopen?

Laat ons zo snel mogelijk weten dat je persoonlijke OV-chipkaart is gestolen of dat je je kaart hebt verloren. Dit is belangrijk omdat pas vanaf de eerstvolgende dag (met ingang van 0:00 uur) na melding van verlies of diefstal Translink (het bedrijf achter de OV-chipkaart) het risico van verlies van saldo draagt. Tot dit tijdstip draag je zelf het risico van verlies van saldo.

Anonieme kaart

Anonieme kaarten zijn niet beschermd tegen misbruik. Ze kunnen daarom niet worden geblokkeerd en vervangen.

Zie ook

Instructiefilmpje over het blokkeren en vervangen van je kaart (nieuw venster)