Kaart is defect/onleesbaar
Reizen met de OV-chipkaart is eenvoudig. Toch kan het zijn dat je kaart het niet meer doet, of niet meer lijkt te doen. Als dit zo is, kun je controleren of de kaart echt kapot is of dat er iets anders aan de hand is. Is je kaart echt kapot of zijn de gegevens onleesbaar? Vraag dan een vervangende kaart aan.
Controleer zelf of je kaart kapot is
Als je kaart het niet meer doet, controleer dan eerst of de kaart echt kapot is. Dat doe je zo:
- Negatief saldo? Dan kun je niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul je saldo dan aan. Daarna kun je weer reizen.
- Vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert je kaart. Laat de blokkade verwijderen bij een balie van de vervoerder waar je het laatst bij hebt ingecheckt.
- Automatisch opladen op je kaart? Dan kan het zijn dat je saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat er incasso's zijn mislukt. Je leest hier hoe je alsnog kunt betalen en de blokkade kunt verwijderen.
- Om er zeker van te zijn dat je kaart defect is, kun je de kaart laten uitlezen bij een servicebalie. Je vindt deze op de grotere stations.
Is je persoonlijke kaart kapot?
- Is je persoonlijke OV-chipkaart echt kapot? Meld je OV-chipkaart online defect en vraag een vervangende kaart aan. Een vervangende kaart kost € 11 en is vijf jaar geldig. Je ontvangt de kaart binnen uiterlijk drie werkdagen.
- Vraag je vervoerder hoe je kunt reizen totdat je je vervangende kaart ontvangt. Als je een abonnement op je oude kaart hebt staan, wordt deze automatisch overgezet op je vervangende OV-chipkaart.
- Als de kaart niet ouder is dan twee jaar en sprake blijkt van een technisch defect, dan krijg je de kosten van de vervangende kaart terug.
- Stond er saldo op je defecte kaart? Dan ontvang je het bedrag binnen 15 dagen op je bankrekening.
Is je anonieme kaart kapot?
- Een anonieme OV-chipkaart kan niet vervangen worden, maar alleen worden beëindigd. Download het formulier Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo (pdf) en stuur het op.
- Als de kaart niet ouder is dan twee jaar en sprake blijkt van een technisch defect, dan krijg je de aanschafprijs terug.
- Stond er saldo op je defecte kaart? Dan ontvang je het bedrag binnen 15 dagen op je bankrekening.