Kaart is defect

Reizen met de OV-chipkaart is eenvoudig. Toch kan het zijn dat je kaart het niet meer doet, of niet meer lijkt te doen. Als dit zo is, kun je controleren of de kaart echt kapot is of dat er iets anders aan de hand is. Is je kaart echt kapot? Vraag dan een vervangende kaart aan. 

Controleer zelf of je kaart kapot is

Als je kaart het niet meer doet, controleer dan eerst of de kaart echt kapot is. Dat doe je zo:

  • Negatief saldo? Dan kun je niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul je saldo dan aan. Daarna kun je weer reizen.
  • Vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert je kaart. Laat de blokkade verwijderen bij een balie van de vervoerder waar je het laatst bij hebt ingecheckt.
  • Automatisch opladen op je kaart? Dan kan het zijn dat je saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat er incasso's zijn mislukt. Je leest hier hoe je alsnog kunt betalen en de blokkade kunt verwijderen

Persoonlijke kaart echt kapot?

Is je persoonlijke OV-chipkaart echt kapot? Meld je OV-chipkaart online defect en vraag een vervangende kaart aan. Een vervangende kaart kost € 11 en is vijf jaar geldig. Je ontvangt de kaart binnen gemiddeld drie werkdagen. Let op: direct na het vervangen kun je je oude kaart niet meer gebruiken. Ook niet als je kaart het soms wel en soms niet doet. De kaart wordt namelijk geblokkeerd.

Vraag je vervoerder hoe je kunt reizen totdat je je vervangende kaart ontvangt. Als je een abonnement op je oude kaart hebt staan, wordt deze overgezet op je vervangende OV-chipkaart. Als de kaart niet ouder is dan twee jaar en sprake blijkt van een technisch defect, dan krijg je de kosten van de vervangende kaart terug.

Anonieme kaart echt kapot?

Een anonieme OV-chipkaart kan niet vervangen worden, maar alleen worden beëindigd. Download het formulier Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo (pdf) en stuur het op. Als de kaart niet ouder is dan twee jaar en sprake blijkt van een technisch defect, dan krijg je de aanschafprijs terug.

Tip: bewaar je kaartnummer goed. Dit nummer heb je nodig als je een vraag hebt over je anonieme kaart.

Saldo terug

Stond er saldo op je defecte kaart? Dan ontvang je het bedrag binnen 15 dagen op je bankrekening.