Wat is automatisch opladen?
Als je regelmatig reist met het openbaar vervoer en niet in de rij wilt staan om je kaart op te laden, is automatisch opladen dé oplossing. Daarmee heb je altijd genoeg saldo op je OV-chipkaart. Je vraagt het eenvoudig online aan.
Hoe het werkt in drie stappen
Stap 1: je checkt in of uit
Je kaart wordt automatisch opgeladen bij het in- of uitchecken. Dit gebeurt als je niet genoeg saldo hebt om het instaptarief of de ritprijs te betalen. Je kaart wordt dan direct opgeladen met het door jou gekozen bedrag (€ 10, € 20 of € 50). Je kunt dus gewoon inchecken als er weinig of geen saldo op je kaart staat.
Stap 2: je kaart wordt opgeladen
Zodra je je kaart bij een paaltje of poortje houdt, wordt het saldo van je kaart opgeladen. Wij schieten dit bedrag aan je voor.
Stap 3: het bedrag wordt afgeschreven
Het voorgeschoten bedrag wordt binnen 15 dagen van je bankrekening afgeschreven. Op je bankafschrift kun je zien op welke datum het bedrag op je OV-chipkaart is geladen. Deze oplaaddatum kun je vergelijken met je reisgegevens in je OV-reishistorie.
Op het afschrift staat ook nog een andere datum: de afschrijfdatum. Dit is de datum waarop wij het bedrag van je rekening hebben afgeschreven.
Tip: zorg voor voldoende saldo op je rekening. Er volgt geen tweede incassopoging. Als de incasso mislukt ontvangt je een betalingsherinnering.
Op het afschrift staat ook nog een andere datum: de afschrijfdatum. Dit is de datum waarop wij het bedrag van je rekening hebben afgeschreven.
Tip: zorg voor voldoende saldo op je rekening. Er volgt geen tweede incassopoging. Als de incasso mislukt ontvangt je een betalingsherinnering.

Vraag of hulp nodig?
Stel je vraag, of geef je suggestie of klacht snel en gemakkelijk telefonisch door aan Klantenservice OV-chipkaart of online via het contactformulier. Of stuur je vraag via Twitter.