Vragen en antwoorden
over automatisch opladen
Maak je al gebruik van automatisch opladen en heb je een vraag? Op deze pagina vind je alle antwoorden. Over wanneer de bedragen worden afgeschreven bijvoorbeeld en waarom je OV-chipkaart soms meerdere keren achter elkaar wordt opgeladen.
Mijn kaart is meerdere keren achter elkaar opgeladen. Hoe kan dat?
Je kaart wordt opgeladen bij het in- of uitchecken. Dit gebeurt als je niet genoeg saldo hebt om het instaptarief of de ritprijs te betalen. Heb je bijvoorbeeld een oplaadbedrag van € 10 en reis je bij NS? Dan kan het zijn dat je kaart twee keer achter elkaar wordt opgeladen, omdat het instaptarief bij NS € 20 is.
Tip: verhoog het oplaadbedrag naar € 20 of € 50.
Mijn saldo is geblokkeerd. Wat nu?
Hier lees je meer >
Er is geld afgeschreven, maar ik heb die dag helemaal niet gereisd. Hoe zit dat?
Het bedrag waarmee je kaart wordt opgeladen schieten wij aan je voor. Pas later (binnen 15 dagen) schrijven wij het geld van je rekening. Op je bankafschrift kun je zien op welke datum je het bedrag op je OV-chipkaart is geladen (zie het voorbeeld).
De oplaaddatum vind je ook terug in je OV-reishistorie.

Hoe wijzig ik mijn oplaadbedrag of rekeningnummer?
Wijzigingen geef je eenvoudig door via Mijn OV-chip. Ook stopzetten kan via je account.
Goed om te weten: als je het bedrag wijzigt of automatisch opladen stopzet, moet je daarna nog wel even met je kaart langs een automaat.
Er is een incasso mislukt. Wat moet ik doen?
We doen geen tweede poging om het bedrag te incasseren. Je ontvangt een brief of e-mail van Administratie OV-chipkaart. Daarin staat waar je het bedrag naar kunt overmaken. We raden je aan dat zo snel mogelijk te doen om te voorkomen dat er kosten bijkomen en je saldo wordt geblokkeerd.
Geen e-mail of brief gehad? Lees hier wat je kunt doen >
Mijn kaart is onterecht opgeladen. Hoe kan dat?
Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor het lijkt dat je kaart onterecht is opgeladen. Meestal is er echter een verklaring voor. Je bent bijvoorbeeld een keer vergeten uit te checken waardoor je kaart eerder opgeladen is dan je verwacht had. Of je bent door het station gelopen zonder dat je hebt gereisd. Het saldo blijft in dat geval op je kaart staan.
Hier lees je meer >
Wanneer wordt mijn kaart opgeladen?
Goed om te weten: het bedrag waarmee we je kaart opladen schieten we aan je voor. Binnen 15 dagen schrijven we het van je rekening af.