Privacy
Bij Translink willen we dat iedere reiziger vrij kan bewegen en zelf kan kiezen voor de manier waarop hij reist. We kunnen je helpen om die behoefte te vervullen, maar soms moeten we iets over je weten. We vinden dat privacy draait om vrijheid en de mogelijkheid zelf te beslissen hoe je persoonsgegevens worden gebruikt en door wie.
In onze privacyverklaring hebben we voor je op een rij gezet hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens. Hier vind je de volledige privacyverklaring. Hieronder volgt een korte samenvatting.
Wat zijn persoonsgegevens?
Zodra gegevens direct naar een persoon te herleiden zijn, worden deze gegevens persoonsgegevens genoemd. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn je naam, adres, geboortedatum en bankrekeningnummer. Ook kunnen je OV-chipkaartnummer of gebruikersnaam als persoonsgegeven worden aangemerkt.
Waarom verwerkt Translink persoonsgegevens?
Translink verwerkt gegevens om de volgende diensten te verlenen:
- Het produceren, distribueren, beëindigen en vervangen van de OV-chipkaarten.
- Het beantwoorden van vragen via Klantenservice OV-chipkaart, zoals het blokkeren van een persoonlijke OV-chipkaart na verlies of diefstal.
- Het bieden van de mogelijkheid om via Mijn OV-chip gebruik te maken van onder meer de OV-reishistorie.
- Het opladen van saldo en het beheren van het saldo dat op de OV-chipkaarten is geladen.
- Het verwerken van transacties, bijvoorbeeld bij in- en uitchecken.
- Het terugstorten van je restsaldo op je laatst bekende rekeningnummer na het verlopen van je OV-chipkaart.
- Het maximaal 5 jaar na verlopen van een OV-chipkaart aanhouden van de minimale gegevens set nadat je restitutie van restsaldo hebt aangevraagd, om te kunnen aantonen dat we het restsaldo hebben uitgekeerd van een verlopen OV-chipkaart.
- Het debiteurenbeheer om gemaakte transacties te kunnen innen.
NB: Translink verwerkt niet meer persoonsgegevens dan noodzakelijk is. Translink verwerkt je gegevens niet voor marketingdoeleinden en stuurt je geen aanbiedingen van producten of diensten.
- Daarnaast verwerkt Translink gegevens voor fraudemanagement, waaronder preventie, detectie en het nemen van maatregelen om fraude tegen te gaan. Dit doen we op basis van ons gerechtvaardigd belang als bedrijf,
NB: Mocht je bezwaar willen maken tegen het gebruik van je gegevens voor dit doel, dan kun je een e-mail richten aan: privacy@ov-chipkaart.nl.
Wat zijn jouw rechten?
Je gegevens zijn jouw eigendom. Daarom gaan we zorgvuldig om met je gegevens en verwerken en beveiligen we die volgens de eisen die de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt. Op grond van de privacywet heb je verschillende rechten:
- inzage in je gegevens
- correctie van je gegevens
- bezwaar tegen verwerking van je gegevens
- recht op vergetelheid
- recht op dataportabiliteit
Meer informatie vind je in onze privacyverklaring. Vragen over dit onderwerp kun je mailen naar privacy@ov-chipkaart.nl. Gebruik dit e-mailadres niet wanneer je een vraag met betrekking tot je OV-chipkaart hebt. We beantwoorden je vraag dan niet. Heb je een vraag met betrekking tot je OV-chipkaart? Ga dan naar onze contactpagina.