We zijn onderweg met OV-chip mobiel

Bij de start van OV-chip mobiel op 22 mei hebben we geconstateerd dat het aanmeldproces nog niet goed verliep. Met name een aantal van onze reizigers met een KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom abonnement konden het aanmeldproces voor OV-chip mobiel niet volledig doorlopen. Dat was destijds reden om het aanmeldproces voor abonnementhouders van KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom tijdelijk dicht te zetten. Deze abonnementhouders konden zich wel als geïnteresseerde registreren. Dat besluit namen we gezamenlijk in het belang van de klanten.

De reizigers die OV-chip mobiel wel hebben geïnstalleerd, kunnen hier gewoon mee reizen. Inmiddels zijn het er al ruim 4.700 mensen die zich succesvol hebben aangemeld voor OV-chip mobiel, daarvan zijn er ruim 2.300 KPN-klanten en ruim 2.400 Vodafone klanten. Met OV-chip mobiel zijn al meer dan 22.000 reizen in het OV gemaakt.

Wat hebben we gedaan?

Reizigers die in het aanmeldproces vast kwamen te zitten, hebben we weer op weg geholpen. De afgelopen periode hebben Translink en KPN hard gewerkt om het aanmeldproces voor de klanten van KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom stabieler, sneller en gebruiksvriendelijker te maken. Op dit moment zijn we deze vorderingen aan het testen met een groep reizigers die eerder heeft aangegeven interesse te hebben in reizen met OV-chip mobiel.

Waardevolle feedback

In deze eerste fase leren we van de ervaringen, zowel van onze reizigers als vanuit de techniek. Onze reizigers vragen we actief om feedback waarmee we verdere verbeteringen kunnen doorvoeren. Op die manier helpen de mensen die OV-chip mobiel gebruiken ons bij de verdere ontwikkeling van deze innovatieve manier van reizen in het openbaar vervoer, zodat we deze nog beter kunnen laten aansluiten op de wensen van een grotere groep reizigers. OV-chip mobiel is uniek in de wereld, zoals ook de OV-chipkaart dat is. Nergens ter wereld kan je met één betaalmethode door het hele openbaar vervoer in het hele land reizen, zonder dat je bij elke vervoerder een apart vervoersbewijs moet aanschaffen.

Gecontroleerde aanmeldingen

KPN-klanten die eerder in het aanmeldproces waren vastgelopen, zijn door de telecomprovider benaderd en gevraagd om opnieuw het aanmeldproces te doorlopen. Daarmee kunnen we nauwgezet monitoren of de verbeteringen in de aanmeldprocedure de juiste zijn en de klanten de OV-chip mobiel-app uiteindelijk succesvol kunnen installeren op hun mobiele telefoon. We begeleiden de klanten daarin en vragen hen ook feedback te geven over hun ervaringen. Dit proces zal een paar weken in beslag nemen. Dagelijks komen er zowel van Vodafone als van KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom, enkele tientallen nieuwe gebruikers van OV-chip mobiel bij. Pas als we 100% tevreden zijn over het aanmeldproces van de OV-chip mobiel zullen we het aanmelden via de website www.ov-chipmobiel.nl weer openzetten voor alle KPN-abonnementhouders.