Verkeerde conclusies in berichten media over Translink en OV-chipkaart

De berichtgeving in de media klopt niet. Dit zijn de feiten:

Translink heeft geen winstoogmerk. Wat we verdienen aan de OV-chipkaart wordt besteed aan de kosten die we maken voor de OV-chipkaart en de dienstverlening voor de reizigers. Translink verdient dus niet aan de OV-chipkaart.

In het Algemeen Dagblad staat dat de prijs van de OV-chipkaart slechts 88 cent is. Dat klopt niet. De prijs van de OV-chipkaart is namelijk meer dan het materiaal van de kaart. De prijs is opgebouwd uit de volgende elementen:

- Materiaalkosten (plastic, antenne, chip)

- Productiekosten (machinekosten, ontwerpkosten, drukkosten)

- Activeren van de kaart zodat je met de kaart kunt reizen

- Verzendkosten

- Servicekosten voor vijf jaar lang dienstverlening, waaronder:

  • automatisch opladen aanvragen, wijzigen en beëindigen
  • (persoons)gegevens wijzigen
  • kaart verloren/gestolen/defect melden en overzetten van de reisproducten en abonnementen op de nieuwe kaart
  • saldo terugvragen
  • klantenservice OV-chipkaart
  • website, OV-chipkaartapp

- Online dienstverlening waarmee je 24/7 je zaken m.b.t. je OV-chipkaart kunt regelen

Ook het bericht in de media dat de OV-bedrijven grote winsten zouden hebben gemaakt met Translink, klopt niet. De OV-bedrijven zijn verenigd in de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven en de Coöperatie is eigenaar van Translink. De OV-bedrijven hebben vele miljoenen in Translink geïnvesteerd voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart en de backoffice (dienstverlening en systemen) en Translink betaalt dat geld terug aan de OV-bedrijven.