OV-chipkaart scoort 8,1 in landelijk onderzoek

De OV-chipkaart heeft het rapportcijfer 8,1 gekregen voor gebruiksgemak. Dit is een van de resultaten uit het onderzoek van de onafhankelijke kennisorganisatie CROW-KpVV dat op 22 maart is gepubliceerd. Dit is een landelijk onderzoek naar de tevredenheid over het openbaar vervoer. In 2010 werd in ditzelfde onderzoek nog het rapportcijfer 6,8 toegekend.


De afgelopen jaren heeft Translink (de organisatie achter de OV-chipkaart) ingezet op verbetering van het gebruiksgemak van de OV-chipkaart.

Veel van de verbeteringen zorgen ervoor dat reizigers steeds meer zelf kunnen regelen. Zo is onder meer uitcheckgemist.nl geïntroduceerd, waar reizigers saldo terug kunnen vragen als zij vergeten zijn om in of uit te checken. Ook is de OV-chipkaart-app beschikbaar gesteld, waarmee reizigers eenvoudig hun saldo kunnen checken en hun reishistorie kunnen inzien. Daarnaast is de levertijd van een (vervangende) kaart teruggebracht tot maximaal drie werkdagen en hoeven kaarten niet meer geactiveerd te worden voordat er mee kan worden gereisd.

Download het onderzoeksrapport (pdf).