Eerdere verbeteringen

Wij vinden het belangrijk te horen wat je van www.ov-chipkaart.nl vindt. Ook wanneer je niet tevreden bent. Wij zien het als een kans om de website en onze dienstverlening te verbeteren. En dat doen wij continu. Hieronder lees je welke verbeteringen wij hebben doorgevoerd in 2016.

13 september: de OV-chipkaart-app is vernieuwd

De OV-chipkaart-app is weer verbeterd! De nieuwe versie van de app ziet er moderner uit. En je kunt vlotter navigeren binnen de app. Zo is de kaartinformatie nu snel op te vragen via het menu. Ontdek zelf hoe de verbeterde app eruit ziet en hoe de app werkt: update de app in de Play Store.

9 september: Betere controle foto op kaart

Als je een persoonlijke OV-chipkaart aanvraagt of vernieuwt, kun je duidelijker zien hoe je foto op je kaart geprint wordt. Op een voorbeeldkaart kun je controleren of de selectie die je hebt gemaakt juist is.

23 juni: Link naar www.uitcheckgemist.nl in app

Vanuit de OV-chipkaart-app kun je gemakkelijk naar www.uitcheckgemist.nl. Op deze website kun je je saldo terugvragen als je een check-uit hebt gemist.

Daarnaast zie je bij het koppelen van een kaart aan je account nu een deel van het e-mailadres van de kaarthouder. Zo kun je van tevoren controleren naar welk e-mailadres wij de activatiecode sturen. In verschillende processen vindt nu bovendien een controle op typfouten in e-mailadressen plaats.

9 juni: Status van je reisproduct is duidelijker

Vanaf nu is de status van een reisproduct op OV-chipkaart.nl hetzelfde als de status van het product in de periode van de vervanging van de kaart. Dus ‘klaar voor gebruik’, ‘actief’, ‘gebruikt’, ‘beëindigd’, ‘geblokkeerd’, ‘verlopen’ of ‘overgezet’. Hierdoor is de status van het reisproduct duidelijker. Dat is vooral voor studenten belangrijk: het kwam soms voor dat een studentenreisproduct op OV-chipkaart.nl op ‘beëindigd’ stond en bij DUO nog op ‘actief’ stond. Met boetes voor de studenten als gevolg. Studenten moeten zelf hun reisproduct stopzetten bij een automaat.

3 juni: Online bestelling al opgehaald?

Vanaf nu zie je of er bestellingen voor je kaart klaarstaan. Zo zie je of je je online bestelling nog op je kaart moet zetten bij een ophaalautomaat om er gebruik van te kunnen maken. Bijvoorbeeld je bestelde saldo of aanvraag automatisch opladen. Ook zie je je bestelhistorie en kun je contoleren wat de status is van je bestelling. Bekijk besteloverzicht op de pagina Kaartinformatie.

OV-reishistorie anonieme kaart

Gebruikers van een anonieme kaart kunnen vanaf nu hun reishistorie ook zonder account bekijken. Zo kun je snel en anoniem controleren of het in- en uitchecken goed is gegaan. Of wat het saldo is op je kaart. Zonder dat je gegevens hoeft te registeren. Je blijft dus anoniem. Bekijk OV-reishistorie anonieme OV-chipkaart.

24 maart: Gebruikersnaam opvragen weer mogelijk

Op verzoek van gebruikers hebben wij het opvragen van een gebruikersnaam weer beschikbaar gemaakt. Je hoeft niet langer een nieuw account aan te maken als je je gebruikersnaam bent vergeten. Gebruikersnaam opvragen.

14 maart: Activatiecode voor kaart koppelen per post

Je kunt de activatiecode nu ook per post aanvragen. Het aanvragen per e-mail was al mogelijk. Met deze code kun je een kaart aan je account koppelen. Ga naar kaart koppelen.

17 februari: Geen downtime meer bij websitereleases

Deze website blijft vanaf nu beschikbaar als wij verbeteringen doorvoeren. Eerder was de hele site tijdelijk niet bereikbaar bij een zogeheten release. Alleen in sommige gevallen maken wij bepaalde pagina's nog maar heel kort onbeschikbaar.

20 januari: Toestemming geven voor kaart koppelen

De manier waarop je een kaart koppelt aan je account is veranderd. Je hebt nu een activatiecode nodig. Deze sturen wij naar de kaarthouder. Hij of zij kan met de code toestemming geven voor de koppeling. Zo heeft de kaarthouder controle over wie inzicht heeft in zijn persoonlijke gegevens. Zijn gegevens zijn hiermee dus beter beschermd. Lees meer over toestemming geven voor het koppelen van een kaart.