Teruggave saldo

Wilt u niet meer op saldo reizen? In dat geval kunt u uw saldo terugvragen of laten uitbetalen.

Terugvragen bij balie

Als het saldo van uw persoonlijke OV-chipkaart tussen € 0 en € 30 is, kunt u dit terugvragen bij een balie van een OV-bedrijf. U betaalt hiervoor € 2,50 administratiekosten. Heeft u automatisch opladen? Dan moet u dit eerst stopzetten voordat u saldo bij een balie terugvraagt. Hier leest u meer over hoe u dit doet.

Wilt u saldo terug van een anonieme OV-chipkaart? Vul dan uw naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat u van de baliemedewerker ontvangt. Lever het formulier in bij de baliemedewerker. Deze controleert uw legitimatiebewijs (Nederlands paspoort, rijbewijs of  ID-kaart) en vult daarna het kaartnummer van uw OV-chipkaart in op het formulier. Vervolgens krijgt u het saldo tot € 30 uitgekeerd. U betaalt € 2,50 administratiekosten.

Saldo hoger dan € 30

Saldo hoger dan € 30 wordt alleen uitgekeerd als u uw OV-chipkaart beëindigt met een formulier. Overgebleven saldo wordt overgemaakt op uw bankrekening. U betaalt geen administratiekosten.

Persoonlijke OV-chipkaart ‘Beëindiging en teruggave saldo van een persoonlijke OV-chipkaart’ (pdf)
Anonieme OV-chipkaart 'Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en teruggave saldo' (pdf) 

Teruggave van saldo kan alleen plaatsvinden op een Nederlands rekeningnummer.

Zie ook

Saldo terug bij verlopen kaart