Vergeten uit te checken

Reizen met de OV-chipkaart is makkelijk. Toch kan er iets misgaan en kan het zijn dat u te veel betaalt. In dat geval kunt u te veel betaalde kosten terugvragen bij uw OV-bedrijf met een claimformulier of restitutieformulier.

Niet uitgecheckt

Heeft u niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat de kaartlezer het niet deed of u het vergeten bent? In dat geval is het instaptarief niet verrekend met uw reiskosten. U heeft dan te veel betaald.

Verkeerd bedrag of foute transactie

Het kan ook dat er een te hoog bedrag is afgeschreven of de betaling bij een automaat is mislukt. U kunt onterecht betaalde kosten terug vragen. Een medewerker van het servicepunt kan u hier verder mee helpen. Is er geen medewerker aanwezig? Op de automaat staat een logo van de automaatleverancier. Dit is een OV-bedrijf, CCV of Mcom. 

Geld terugvragen

Vul een claimformulier of restitutieformulier in van het OV-bedrijf waarbij het teveel aan saldo is afgeschreven en stuur het volledig ingevuld terug. Ook voor vragen en opmerkingen over het restitutiebeleid kunt u terecht bij uw OV-bedrijf. Hieronder staan de restitutieformulieren van de verschillende vervoerders. De links openen een nieuw venster.

 Claimformulieren
 Arriva, AquabusQbuzz - regio Groningen Drenthe
 BrengQbuzz - regio Friesland
 Connexxion RET
 EBS (pdf) Syntus - Overijssel
 GVBSyntus - Veluwe
 HermesU-OV - Utrecht
 HTMVeolia
 NS: bel Klantenservice NS op 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 p.m.) of dien een claim in via Reishistorie in uw Mijn NS-account (nieuw venster)