Vergeten uit te checken

Reizen met de OV-chipkaart is makkelijk. Toch kan er iets misgaan en kan het zijn dat u te veel betaalt. In dat geval kunt u saldo terugvragen bij uw OV-bedrijf. 

Niet uitgecheckt

Heeft u niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of u het vergeten bent? Dan heeft u te veel betaald. U kunt te veel betaald saldo terug vragen.

Verkeerd bedrag of mislukte betaling

Het kan ook dat er een te hoog bedrag is afgeschreven. Of de betaling bij een automaat is mislukt. U kunt dan ook het te veel betaalde geld terug vragen. Een medewerker van het servicepunt kan u hier verder mee helpen. Is er geen medewerker aanwezig? Op de automaat staat een logo van de automaatleverancier. Dit is een OV-bedrijf, CCV of Scheidt & Bachmann. 

Saldo terugvragen

Heeft u gereisd met Arriva, GVB, HTM, RET, Syntus en Veolia? Vraag dan uw saldo terug op www.uitcheckgemist.nl (nieuw venster).

Heeft u met een andere vervoerder gereisd? Vul een (digitaal) formulier in van het OV-bedrijf waar u te veel heeft betaald. Stuur het volledig ingevulde formulier terug. Ook voor vragen en opmerkingen over wanneer u geld terug kunt krijgen, kunt u terecht bij uw OV-bedrijf. Hieronder staan de formulieren van de verschillende OV-bedrijven. De links openen een nieuw venster.

 Formulieren
BrengQbuzz - regio Groningen Drenthe
Connexxion Qbuzz - regio Friesland
EBSU-OV - Utrecht
Hermes
NS: bel Klantenservice NS op 030 - 751 5155 (lokaal tarief) of vraag uw geld terug via Reishistorie in uw Mijn NS-account (nieuw venster)