Kaart is defect

Wanneer uw kaart het niet meer doet, defect is of zichtbare schade heeft, kunt u bij een balie van een OV-bedrijf uw kaart laten controleren. De baliemedewerker vertelt u wat u moet doen om weer te kunnen reizen of hoe u een vervangende OV-chipkaart kunt aanvragen.

Controleer zelf of uw kaart kapot is

Als uw kaart het niet meer doet, controleer dan eerst of de kaart echt kapot is. Dat doet u zo:

  • Staat er een negatief  saldo op uw kaart? U kunt dan niet meer inchecken en ook niet meer met een abonnement reizen. Vul uw saldo dan aan tot minimaal € 0. Daarna kunt u weer reizen.
  • Bent u een paar keer vergeten uit te checken? Na twaalf keer blokkeert uw kaart. Bij de balie van een OV-bedrijf waar u voor het laatst heeft ingecheckt, kunt u deze tijdelijke blokkering ongedaan maken.
  • U heeft automatisch opladen op uw kaart? Het kan zijn dat uw saldo tijdelijk geblokkeerd is omdat de bedragen niet geïncasseerd konden worden en de schuld meer dan € 60 is. U leest hier hoe u alsnog kunt betalen en de blokkade kan verwijderen

Controle bij een balie

Als bovenstaande niet voor uw kaart geldt, ga dan naar een balie van een OV-bedrijf  bij u in de buurt controleren wat er aan de hand is. De baliemedewerker vertelt u dan wat u moet doen. 

Kaart echt kapot 

Als uw OV-chipkaart echt kapot is, ontvangt u een formulier van de baliemedewerker.

Als u een persoonlijke kaart heeft, ontvangt u het formulier ‘Aanvraag vervangende persoonlijke OV-chipkaart’. Hiermee kunt u de defecte kaart opsturen en een nieuwe kaart aanvragen. U ontvangt deze nieuwe kaart in de meeste gevallen binnen twee weken na het opsturen van uw formulier. Een nieuwe kaart kost € 11. Als u een abonnement op uw oude kaart heeft staan, wordt deze overgezet op uw nieuwe OV-chipkaart.

Vraag uw OV-bedrijf hoe u kunt reizen totdat u uw nieuwe kaart ontvangt. 

U kunt ook het formulier 'Aanvraag vervangende persoonlijke OV-chipkaart' (pdf) downloaden.

Anonieme kaart

Als u een anonieme kaart heeft, ontvangt u het formulier 'Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en teruggave saldo'. Hiermee kunt u de defecte kaart opsturen. U kunt ook het formulier 'Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo' (pdf) downloaden.

Saldo terug

Had u meer dan € 0 saldo op uw defecte kaart? Dan ontvangt u het bedrag binnen 30 dagen op uw bankrekening. U betaalt hiervoor geen administratiekosten.

Zie ook

Vragen en antwoorden over defecte kaart
Zoek een balie bij u in de buurt 
Download formulier 'Aanvraag vervangende persoonlijke OV-chipkaart' (pdf) 
Download formulier 'Beëindiging defecte anonieme OV-chipkaart en restitutie saldo' (pdf)