Kaart kwijt? Online zo geregeld

Is uw persoonlijke kaart gestolen of bent u uw kaart kwijt? Meld dat zo snel mogelijk. Uw kaart wordt dan geblokkeerd. Zo bent u beschermd tegen misbruik. U doet dit eenvoudig via uw Mijn OV-chipkaartaccount. U kunt uw kaart laten blokkeren, vervangen of beëindigen en uw saldo terugvragen. Automatisch opladen en abonnementen zetten wij op uw vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11. U ontvangt deze binnen gemiddeld 3 werkdagen.

Log in en blokkeer en vervang uw oude kaart

Wat gebeurt er nu?

1. Wij blokkeren uw oude kaart;

2. U vraagt een vervangende kaart aan. Deze kost € 11, u betaalt via iDEAL of u beëindigt de oude kaart en vraagt uw saldo terug);

3. Wij zetten uw abonnement en/of automatisch opladen op uw vervangende kaart;

4. Wij storten het saldo van uw oude kaart binnen 15 dagen op uw bankrekening;

5. Over 3 dagen ontvangt u uw vervangende kaart en kunt u weer reizen.

Tip: vraag uw vervoerder hoe u kunt reizen totdat u uw vervangende kaart ontvangt. Als student vraag je via www.studentenreisproduct.nl (nieuw venster) het Tijdelijk studentenreisproduct aan. Je kunt dan binnen een uur weer reizen.

Oude kaart geblokkeerd

Meld uw kaart zo snel mogelijk verloren of gestolen. Vanaf de volgende dag is uw persoonlijke OV-chipkaart geblokkeerd en bent u beschermd tegen misbruik.

Abonnement op vervangende kaart

Stond er een abonnement op uw oude kaart? Dan staat dit abonnement ook op de nieuwe kaart en kunt u gewoon weer reizen, als het abonnement nog geldig is. Dit geldt niet voor het OV-fietsabonnement. Dit abonnement kunnen wij niet op uw vervangende kaart zetten. U kunt dit zelf doen op de website van NS (nieuw venster). Informeer bij uw vervoerder hoe u kunt reizen totdat u uw vervangende OV-chipkaart ontvangt.

Automatisch opladen op vervangende kaart

Stond er automatisch opladen op uw oude kaart? Dan zetten wij automatisch opladen ook op de nieuwe kaart en kunt u gewoon weer reizen.

Saldo teruggestort

Staat er meer dan € 0 saldo op uw oude kaart? Dan ontvangt u dat bedrag binnen 15 dagen op uw bankrekening. U betaalt geen administratiekosten.

Welke schade kunt u oplopen?

De schade die u kunt oplopen is beperkt. Tot uw kaart geblokkeerd is, kan de ‘vinder’ van uw kaart vrijuit reizen. In het ergste geval is dat het maximale traject in Nederland dat binnen 24 uur mogelijk is met het openbaar vervoer. De kosten daarvan bedragen ongeveer € 70.

Kaart kwijt melden via Klantenservice OV-chipkaart

Heeft u geen Mijn OV-chipkaartaccount? U kunt ook bellen met Klantenservice OV-chipkaart op 0900-0980 (€ 0,50 per gesprek). Houd uw Nederlandse bankrekeningnummer bij de hand voor uw saldoteruggave en voor de betaling van uw vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11. U geeft hiervoor een telefonische machtiging af.