Kaart kwijt? Blokkeer 'm online

Is je persoonlijke kaart gestolen of ben je je kaart kwijt? Meld dat zo snel mogelijk. Je kaart wordt dan geblokkeerd. Zo ben je beschermd tegen misbruik. Je doet dit eenvoudig via je Mijn OV-chipkaartaccount. Je kunt je kaart laten blokkeren, vervangen of beëindigen en je saldo terugvragen. Automatisch opladen en abonnementen zetten wij op je vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11. Je ontvangt deze binnen gemiddeld 3 werkdagen.

Log in en blokkeer en vervang je oude kaart

Wat gebeurt er nu?

1. Wij blokkeren je oude kaart;

2. Je vraagt een vervangende kaart aan. Deze kost € 11. Je betaalt via iDEAL of je beëindigt de oude kaart en vraagt je saldo terug;

3. Wij zetten je abonnement en/of automatisch opladen op je vervangende kaart;

4. Wij storten het saldo van je oude kaart binnen 15 dagen op je bankrekening;

5. Over 3 dagen ontvang je je vervangende kaart en kun je weer reizen.

Tip: vraag je vervoerder hoe je kunt reizen totdat je je vervangende kaart ontvangt. Als student vraag je via www.studentenreisproduct.nl (nieuw venster) het Tijdelijk studentenreisproduct aan. Je kunt dan binnen een uur weer reizen.

Oude kaart geblokkeerd

Meld je kaart zo snel mogelijk verloren of gestolen. Vanaf de volgende dag is je persoonlijke OV-chipkaart geblokkeerd en ben je beschermd tegen misbruik.

Abonnement op vervangende kaart

Stond er een abonnement op je oude kaart? Dan staat dit abonnement ook op de nieuwe kaart en kun je gewoon weer reizen, als het abonnement nog geldig is. Dit geldt niet voor NS-fietsabonnementen. Deze kunnen wij niet op je vervangende kaart zetten. Je kunt dit zelf doen op de website van NS (nieuw venster). Informeer bij je vervoerder hoe je kunt reizen totdat je je vervangende OV-chipkaart ontvangt.

Automatisch opladen op vervangende kaart

Stond er automatisch opladen op je oude kaart? Dan zetten wij automatisch opladen ook op de nieuwe kaart en kun je gewoon weer reizen.

Saldo teruggestort

Staat er nog saldo op je oude kaart? Dan ontvang je dat bedrag binnen 15 dagen op je bankrekening. Je betaalt geen administratiekosten.

Welke schade kun je oplopen?

De schade die je kunt oplopen is beperkt. Tot je kaart geblokkeerd is, kan de ‘vinder’ van je kaart vrijuit reizen. In het ergste geval is dat het maximale traject in Nederland dat binnen 24 uur mogelijk is met het openbaar vervoer. De kosten daarvan bedragen ongeveer € 70.

Kaart kwijt melden via Klantenservice OV-chipkaart

Heb je geen Mijn OV-chipkaartaccount? Je kunt ook bellen met Klantenservice OV-chipkaart op 0900-0980 (€ 0,50 per gesprek). Houd je Nederlandse bankrekeningnummer bij de hand voor je saldoteruggave en voor de betaling van je vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11. Je geeft hiervoor een telefonische machtiging af.