Top 5 meest bekeken vragen

Wat kost de OV-chipkaart?

Deelnemers van het OV-chipkaartsysteem bepalen de prijs van de OV-chipkaart. De adviesprijs hebben zij vastgesteld op € 7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart. OV-bedrijven kunnen zelf bepalen welke prijs zij de reiziger in rekening brengen.

Voordat u een OV-chipkaart aanschaft, controleert u eerst of u er niet al eentje in uw bezit heeft. Zo zijn NS-jaartraject, OV-jaarkaart en de NS-Voordeelurenkaart ook een OV-chipkaart! U herkent dat aan het logo van de OV-chipkaart op de pas.

De prijs van de OV-chipkaart is opgebouwd uit:
- Inkoopkosten (materiaal, chip, antenne)
- Productiekosten (o.a. opdruk, foto en geboortedatum)
- Distributiekosten voor zowel anonieme OV-chipkaarten als persoonlijke OV-chipkaarten
- Beheer- en onderhoudskosten van diensten die we bieden op de OV-chipkaart (zoals automatisch opladen, verloren/gestolen melden, saldo terugvragen, adreswijzigingen en het in de lucht houden van de website, formulierenverwerking, aanvraagpakketten).

U betaalt geen borg voor uw OV-chipkaart.

Voor de OV-chipkaart geldt het btw-tarief van 6%.

Aan welke voorwaarden moet mijn foto voldoen voor het digitaal aanvragen van een persoonlijke kaart?

De foto die u gebruikt voor het online aanvragen van een persoonlijke OV-chipkaart moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Kies een foto van degene die met de OV-chipkaart gaat reizen. Dit mag een vakantiefoto zijn, een pasfoto die u inscant of een foto die u met de webcam maakt.
  • De foto moet goedgelijkend en van een recente datum zijn (mag zwart-wit of kleur).
  • De foto mag slechts het gezicht van één persoon bevatten.
  • Het volledige gezicht (kin, mond, neus, ogen en wenkbrauwen) moet ook met hoofdbedekking goed zichtbaar zijn.
  • Het hoofd moet zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte vullen.
  • De foto moet scherp zijn en mag niet te licht of te donker zijn.
  • Bestandsgrootte: minimaal 50 kb en maximaal 5 Mb.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor een gelijkende foto die aan de voorwaarden voldoet.

Hoe maak ik een declaratieoverzicht?

Persoonlijke OV-chipkaart
U heeft zich geregistreerd voor Mijn OV-chipkaart en het online transactieoverzicht aangevraagd? Dan kunt u als volgt een declaratieoverzicht maken:

  • Ga naar transactieoverzicht op Mijn OV-chipkaart.
  • Log in door uw gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen.
  • Kies de OV-chipkaart waar u transacties van wilt zien.
  • Kies het soort transacties dat u wilt zien (bijvoorbeeld reistransacties).
  • Kies de periode waarover u uw transacties wilt zien. Of bekijk de laatste tien transacties.
  • Klik op de knop ‘Transacties tonen’.
  • Vink de transacties aan die u terug wilt zien in uw declaratieoverzicht. U doet dit door de vakjes onder het woord ‘declareren’ aan te klikken.
  • Uw check-uit transacties zijn standaard aangevinkt. U kunt deze natuurlijk ook uitvinken.
  • Klik daarna op de PDF knop om uw declaratieoverzicht te maken.

Zie ook de uitleg en een voorbeeld van het online transactieoverzicht (pdf)

Maak jaaroverzicht voor belastingdienst of werkgever ná 1 maart
Wij raden u aan ná 1 maart een jaaroverzicht van het jaar ervoor te maken. Soms sturen vervoerders de transacties later op waardoor het kan zijn dat u voor 1 maart nog transacties mist. 

Anonieme OV-chipkaart
U kunt de laatste tien transacties en het huidige saldo van uw OV-chipkaart bekijken bij:

  • een verkoopautomaat van het OV-bedrijf waarmee u heeft gereisd
  • een balie van het OV-bedrijf waarmee u heeft gereisd

Bij de meeste verkoopautomaten kunt u ook een bon printen van de aankoop van een product of saldo. Deze bon kunt u gebruiken voor het declareren van reiskosten.

Zie ook
Wat staat er op een bon uit een automaat op het station?
Zoek een balie of verkoopautomaat in uw buurt

Wat kunnen de redenen zijn dat mijn online transactieoverzicht niet juist is?

Algemeen/instellingen

  • U ziet uw transacties vanaf 14.00 uur op de dag nadat u gereisd heeft.
  • De transacties die u zoekt, zijn gedaan voordat u het online transactieoverzicht heeft aangevraagd. Het overzicht toont alleen de transacties vanaf het moment van aanvragen.
  • Vanaf moment van aanvragen wordt maximaal achttien maanden historie opgebouwd. Vraag online overzicht alsnog aan.
  • Uw privacyinstellingen zijn nog niet zo ingesteld dat u alle locaties kunt zien (melding 'Locatie afgeschermd'). Deze instelling geldt voor alle kaarten waarvan u de kaart- en/of rekeninghouder bent. Als u toestemming geeft aan de rekeninghouder van uw OV-chipkaart om uw transacties in te kunnen zien, dan kan de rekeninghouder bepalen of haltes, stations en productnamen worden getoond.
  • Wij hebben nog niet al uw transacties ontvangen van het OV-bedrijf waarmee u heeft gereisd. Is de haltenaam of de naam van het reisproduct (bijvoorbeeld abonnement) niet juist? Dan raden wij u aan om contact op te nemen met uw OV-bedrijf.
  • U heeft een rekeninghouderaccount aangemaakt in plaats van een kaarthouderaccount. In verband met privacywetgeving ziet u als rekeninghouder alleen saldotransacties wanneer de kaarthouder daar toestemming voor gegeven heeft. Dit kan bij privacyinstellingen.

Ik kan niet inloggen in Mijn OV-chipkaart. Wat nu?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u niet kunt inloggen. De meest voorkomende oorzaken zijn: 

  • U hebt nog geen toegang tot Mijn OV-chipkaart. U kunt heel eenvoudig een Mijn OV-chipkaartaccount registreren.
  • U bent uw inloggegevens vergeten. U kunt uw gebruikersnaam of wachtwoord opvragen.
  • U heeft een spatie achter uw gebruikersnaam opgegeven bij registratie van uw account. Voer dan ook een spatie achter uw gebruikersnaam in bij inloggen.
  • U heeft drie keer verkeerde inloggegevens ingevuld binnen drie dagen. Uw account blokkeert dan tijdelijk. Na 24 uur kunt u weer inloggen.
  • U heeft zes keer verkeerde inloggegevens ingevuld binnen drie dagen. Uw account blokkeert dan tijdelijk. Na 72 uur kunt u weer inloggen.
  • U kunt niet inloggen vanwege een storing of vanwege onderhoud. Lees meer over storingen en onderhoud.
  • U heeft uw gebruikersnaam of wachtwoord opgevraagd, maar dit wordt naar uw oude/verkeerde e-mailadres gestuurd. Laat eerst uw account verwijderen en meld u vervolgens opnieuw aan voor Mijn OV-chipkaart. U doet dit als volgt:
    1. Bel met Klantenservice OV-chipkaart op 0900-0980 (€ 0,10 p.m.) en verzoek de medewerker om uw account te verwijderen.
    2. Registreer zo spoedig mogelijk een nieuw account met uw nieuwe e-mailadres. Doe dit het liefst dezelfde dag nog om geen gaten in uw transactieoverzicht te krijgen.
    3. Vraag het online transactieoverzicht opnieuw aan. Vanaf dat moment kunt u uw transactieoverzicht weer inzien. Uw reisgegevens tot het moment van het verwijderen van uw account blijven bewaard.

Kunt u nog steeds niet inloggen? Neemt u dan contact op met Klantenservice OV-chipkaart op 0900 - 0980 (€ 0,10 p.m.). Zij helpen u graag verder.

Zie ook

Bellen vanuit het buitenland

Meer vragen en antwoorden

Voorbeeld van sticker op metropoortje met 'alleen OV-chipkaart'

Niet uitgecheckt? Betaling mislukt?

Heeft u niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat de kaartlezer het niet deed of u het vergeten bent? In dat geval is het instaptarief niet verrekend met uw reiskosten. U heeft dan te veel betaald. Het kan ook zijn dat de betaling bij een automaat is mislukt. In alle gevallen kunt u te veel betaalde kosten terugvragen aan het OV-bedrijf.

Geld terugvragen