Klantenservice top 5

Is uw OV-chipkaart verloren of gestolen?

Heeft u een Mijn OV-chipkaartaccount? Dan kunt u gemakkelijk en snel uw OV-chipkaart blokkeren en vervangen. Binnen gemiddeld drie werkdagen ontvangt u uw nieuwe OV-chipkaart en kunt u weer reizen. Houd uw Nederlandse bankrekeningnummer bij de hand voor uw saldoteruggave en voor de betaling van uw vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11.

Hoe werkt reizen met de OV-chipkaart?

Om te kunnen reizen laadt u saldo op de kaart of u kunt gebruik maken van een reisproduct, bijvoorbeeld een trajectkaart voor woon-werkverkeer of een kortingskaart voor daluren.
Check altijd in en uit met een OV-chipkaart. Aan het begin van uw reis houdt u uw kaart tegen het scherm van een poortje of kaartlezer. Aan het einde van uw reis, of bij overstappen naar een ander vervoermiddel, houdt u uw kaart tegen het scherm van een poortje of kaartlezer.

Lees meer over het reizen met de OV-chipkaart

Verloopt uw OV-chipkaart binnenkort?

Als uw kaart binnen zes weken verloopt, kunt u een nieuwe kaart aanvragen of uw oude kaart beëindigen. Het overgebleven saldo vraagt u terug. Als u een nieuwe kaart aanvraagt, heeft u een digitale foto nodig en betaalt u via iDEAL. De nieuwe kaart kost € 7,50.

Hoe werkt Automatisch opladen?

Altijd zeker van voldoende saldo? Nooit meer wachten voor een ophaalautomaat? Overzicht in uw reiskosten? Het kan allemaal met Automatisch opladen. De toevoeging aan uw persoonlijke OV-chipkaart die eigenlijk onmisbaar is voor iedere reiziger. Vraag het direct online aan. U doet een eenmalige  machtiging van  € 0,01.

Ik kan niet inloggen in Mijn OV-chipkaart. Wat nu?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u niet kunt inloggen. De meest voorkomende oorzaken zijn: 

  • U bent uw inloggegevens vergeten. U kunt uw gebruikersnaam of wachtwoord opvragen.
  • U heeft drie keer verkeerde inloggegevens ingevuld binnen drie dagen. Uw account blokkeert dan tijdelijk. Na 24 uur kunt u weer inloggen.
  • U heeft zes keer verkeerde inloggegevens ingevuld binnen drie dagen. Uw account blokkeert dan tijdelijk. Na 72 uur kunt u weer inloggen.

Meer vragen en antwoorden

Voorbeeld van sticker op metropoortje met 'alleen OV-chipkaart'

Niet uitgecheckt? Betaling mislukt?

Heeft u niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat de kaartlezer het niet deed of u het vergeten bent? In dat geval is het instaptarief niet verrekend met uw reiskosten. U heeft dan te veel betaald. Het kan ook zijn dat de betaling bij een automaat is mislukt. In alle gevallen kunt u te veel betaalde kosten terugvragen aan het OV-bedrijf.

Geld terugvragen