Klantenservice top 5

Is uw OV-chipkaart verloren of gestolen?

Heeft u een Mijn OV-chipkaartaccount? Dan kunt u gemakkelijk en snel uw OV-chipkaart blokkeren en vervangen. Binnen gemiddeld drie werkdagen ontvangt u uw nieuwe OV-chipkaart en kunt u weer reizen. Houd uw Nederlandse bankrekeningnummer bij de hand voor uw saldoteruggave en voor de betaling van uw vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11.

Hoe werkt reizen met de OV-chipkaart?

Om te kunnen reizen laadt u saldo op de kaart of u kunt gebruik maken van een reisproduct, bijvoorbeeld een trajectkaart voor woon-werkverkeer of een kortingskaart voor daluren.
Check altijd in en uit met een OV-chipkaart. Aan het begin van uw reis houdt u uw kaart tegen het scherm van een poortje of kaartlezer. Aan het einde van uw reis, of bij overstappen naar een ander vervoermiddel, houdt u uw kaart tegen het scherm van een poortje of kaartlezer.

Lees meer over het reizen met de OV-chipkaart

Verloopt uw OV-chipkaart binnenkort?

Als uw kaart binnen zes weken verloopt, kunt u een nieuwe kaart aanvragen of uw oude kaart beëindigen. Het overgebleven saldo vraagt u terug. Als u een nieuwe kaart aanvraagt, heeft u een digitale foto nodig en betaalt u via iDEAL. De nieuwe kaart kost € 7,50.

Ik kan niet inloggen in Mijn OV-chipkaart. Wat nu?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u niet kunt inloggen. De meest voorkomende oorzaken zijn: 

  • U bent uw inloggegevens vergeten. U kunt uw gebruikersnaam of wachtwoord opvragen.
  • U heeft drie keer verkeerde inloggegevens ingevuld binnen drie dagen. Uw account blokkeert dan tijdelijk. Na 24 uur kunt u weer inloggen.
  • U heeft zes keer verkeerde inloggegevens ingevuld binnen drie dagen. Uw account blokkeert dan tijdelijk. Na 72 uur kunt u weer inloggen.

Hoe werkt Automatisch opladen?

Altijd zeker van voldoende saldo? Nooit meer wachten voor een ophaalautomaat? Overzicht in uw reiskosten? Het kan allemaal met Automatisch opladen. De toevoeging aan uw persoonlijke OV-chipkaart die eigenlijk onmisbaar is voor iedere reiziger. Vraag het direct online aan. U doet een eenmalige  machtiging van  € 0,01.

Waarom moet ik betalen voor een OV-chipkaart?

Het maken van een OV-chipkaart brengt materiaal- en productiekosten met zich mee. Daarnaast betaalt u ook voor de diensten die op de kaart worden verleend. Dit is net als bij een bankpas of een rijbewijs.

Bij de OV-chipkaart betaalt u geen jaarlijkse kosten zoals gebruikelijk is bij een bankpas of creditcard. Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig, een anonieme vier tot vijf jaar. In deze kaartbijdrage zit dan ook het beheer en onderhoud van vijf jaar diensten bieden op de OV-chipkaart (zoals automatisch opladen, verloren/gestolen melden en adreswijzigingen).

Een OV-chipkaart wordt tenminste elke vijf jaar vervangen. Dit doen wij omdat het materiaal van de kaart een beperkte levensduur heeft en het risico op kapotte kaarten groter wordt. Daarnaast heeft het als voordeel dat de beveiliging van de OV-chipkaart regelmatig verbeterd kan worden.

De kostprijs van de OV-chipkaart (voor vijf jaar gebruik) is opgebouwd uit:

  • Inkoopkosten (materiaal, chip, antenne)
  • Productiekosten (o.a. opdruk, foto en geboortedatum)
  • Distributiekosten voor zowel anonieme OV-chipkaarten als persoonlijke OV-chipkaarten
  • Beheer- en onderhoudskosten van diensten die we vijf jaar bieden op de OV-chipkaart (zoals automatisch opladen, verloren/gestolen melden, saldo terugvragen, adreswijzigingen en de website).

Vervoerders bepalen de prijs van de OV-chipkaart. Deze is vastgesteld op € 7,50, maar vervoerders kunnen zelf bepalen welke prijs zij in rekening brengen. Wij raden u aan de aanbiedingen in de gaten te houden.

Voor de OV-chipkaart geldt het btw-tarief van 6%.

Meer vragen en antwoorden

Voorbeeld van sticker op metropoortje met 'alleen OV-chipkaart'

Niet uitgecheckt? Betaling mislukt?

Heeft u niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat de kaartlezer het niet deed of u het vergeten bent? In dat geval is het instaptarief niet verrekend met uw reiskosten. U heeft dan te veel betaald. Het kan ook zijn dat de betaling bij een automaat is mislukt. In alle gevallen kunt u te veel betaalde kosten terugvragen aan het OV-bedrijf.

Geld terugvragen