Studenten

Als student heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig om te kunnen reizen met het studentenreisproduct. Op deze pagina lees je specifieke informatie voor studenten.

Vraag een persoonlijke OV-chipkaart aan

Heb je al een persoonlijke OV-chipkaart? Dan kun je die gebruiken om je studentenreisproduct op te zetten. Heb je nog geen OV-chipkaart? Vraag deze dan aan via deze website.

Geef je OV-chipkaartnummer door

Nadat je studiefinanciering hebt aangevraagd, krijg je automatisch het ‘Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct’ toegestuurd. Geef met dit formulier je OV-chipkaartnummer door. Jouw studentenreisproduct wordt dan klaargezet op de ophaalautomaten. Zie voor meer informatie www.studentenreisproduct.nl (nieuw venster).

Haal je studentenreisproduct op

Vervolgens haal je je studentenreisproduct (week- of weekendabonnement) op bij een ophaalautomaat.

Nieuwe student? Je kunt je studentenreisproduct ophalen vanaf de 15e van de maand voordat je recht op studiefinanciering ingaat. Log in op www.duo.nl (nieuw venster) om te zien wanneer dat is. Je kunt er vervolgens mee reizen vanaf het moment dat je studiefinanciering ingaat.

Heb je al studiefinanciering? Jouw studentenreisproduct kun je ophalen binnen een week na ontvangst van de bevestiging dat het studentenreisproduct voor jouw OV-chipkaart wordt klaargezet.

Ga naar een ophaalautomaat bij jou in de buurt. Bekijk de demo ophalen studentenreisproduct (nieuw venster) of download de folder 'Gebruiksaanwijzing Studentenreisproduct' (pdf).

Reis met het studentenreisproduct

Je bent nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer. Als je instapt, check je in. Als je uitstapt, check je uit. Reis je buiten je vrij-reizen periode, zorg dan dat je voldoende (minimaal € 10) saldo op je kaart hebt geladen. Download folder 'Reizen op Saldo Studenten OV-chipkaart' (pdf)

Ben je je OV-chipkaart verloren?

Bel dan met de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (€ 0,10 p.m.). Je kaart wordt binnen 24 uur geblokkeerd en je hoort direct hoe je een vervangende kaart kunt aanvragen. 

Is je OV-chipkaart defect?

Controleer eerst bij een ophaalautomaat of er voldoende saldo op je OV-chipkaart staat. Als dat zo is, ga dan naar een balie van een OV-bedrijf, waarbij je het laatst hebt in- en uitgecheckt. Vaak kunnen ze je daar snel helpen, zodat je verder kunt reizen. Lees meer over de redenen dat je kaart niet werkt

Is je kaart echt defect? Download het formulier ‘Aanvragen vervangende kaart voor een defecte of onjuiste persoonlijke OV-chipkaart’ (pdf). De meeste OV-balies hebben dit formulier ook liggen. Vul het volledig in en stuur samen met je kaart op. Een nieuwe kaart kost € 11. Als er nog saldo op je defecte kaart staat, dan wordt dit door Klantenservice OV-chipkaart binnen 30 dagen op je rekening teruggestort. Je ontvangt je nieuwe kaart  na ongeveer twee weken. Je reiskosten zijn voor eigen rekening. Duurt het langer dan drie weken? Neem dan contact op met Klantenservice OV-chipkaart.
Let op: als Klantenservice OV-chipkaart vaststelt dat de kaart buiten jouw schuld defect is geraakt, dan hoef je de aanschafprijs van € 11 niet te betalen.

Tijdelijk studentenreisproduct 

Maak je gebruik van het studentenreisproduct, maar kun je er op dit moment niet mee reizen omdat je OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is? Ga dan naar www.studentenreisproduct.nl (nieuw venster) en vraag het tijdelijk studentenreisproduct aan zodat je binnen een uur weer kunt reizen.

Geen recht meer op het studentenreisproduct?

Heb je geen studiefinanciering meer? Ontvang je een OV-vergoeding buitenland? Doe je een HBO- of WO-opleiding en heb je jouw reisrecht verbruikt? Dan heb je geen recht meer op het studentenreisproduct.

Je bent er zelf verantwoordelijk voor om je studentenreisproduct tijdig stop te zetten. Dit doe je niet bij DUO, maar bij een ophaalautomaat. Zet je niet stop (of te laat), dan bouw je een schuld op bij DUO van € 97,- per halve maand.

Zet je studentenreisproduct stop bij een ophaalautomaat. Vervolgens kun je je OV-chipkaart blijven gebruiken en er bijvoorbeeld saldo of een ander abonnement op laden.

Kijk op www.duo.nl (nieuw venster) of kijk voor een instructie op www.studentenreisproduct.nl/stopzetten (nieuw venster).

Meer informatie

Op www.studentenreisproduct.nl (nieuw venster) vind je uitgebreide informatie over het studentenreisproduct

Lees meer over de geldigheid van je studentenreisproduct, feestdagen en korting